Overslaan

Gezonde routines: 3 tips voor je dagroutine

Gezond en sterk zijn heeft veel te maken met je dagelijkse leefgewoontes. Het is belangrijk om een paar routines aan je levensstijl toe voegen als je gezond de dag door wilt komen. Zeker als je soms te maken krijgt met onzekere situaties kunnen routines er voor zorgen dat je hier door heen komt. Ze zorgen voor een vaste structuur, zelfdiscipline en een rustig hoofd.

Sta jij op met je telefoon in de hand? Ben je bang voor meer eetbuien als je vakantie krijgt? Iedereen heeft zijn eigen dagelijkse ritme - ja, zelf in het weekend! Als je iets dag in, dag uit doet, wordt dit uiteindelijk een routine. Dit kan bijvoorbeeld je vaste schema in de ochtend zijn - opstaan, koffie, ontbijt, douchen, naar werk. 

Door deze gewoontes ben je ook geneigd om in een patroon te komen. Ben je gewend om vanuit het thuiswerken, direct te verplaatsen naar de bank en de TV, terwijl je eigenlijk ook nog wilt bewegen? We wensen je veel succes. Routines zoals deze zijn lastig om te doorbreken en vergen discipline.

Soms moet je je oude, vertrouwde routines doorbreken. Zeker als je besluit om meer te gaan bewegen, af te vallen of meer spieren wilt krijgen. Schrijf je dagelijkse routines eens een week lang op. Houdt een dagboek bij voor je te (als je bijvoorbeeld wilt afvallen) of gebruik je Fitbit om bij te houden hoeveel je eigenlijk beweegt. 

Daarna is het tijd voor een verandering in je routine! Waar streef je naar? Wat wil je eigenlijk bereiken bij het veranderen van je routines? Wij hebben hier drie korte tips voor je om je dagroutine gezonder te maken: 

1. Eet een voedzaam en gezond ontbijt.

Een gezond ontbijt zorgt voor nieuwe energie en zet je lichaam in werking na een nacht rust. Hou jij niet van ontbijten? Zoek dan eens uit waardoor dat komt. Misschien geef je jezelf wel te weinig tijd om op te staan. Je kunt ook opzoek gaan naar een ontbijt wat je 's ochtends beter kunt verdragen. In het slechtste geval - neem het mee naar je werk! 

2. Ga meer bewegen!

Eetbuien worden vaak veroorzaakt door onderliggende depressieve gevoelens. Wist je dat je dit gevoel kunt verminderen door niet toe te geven aan je eetbui, maar bijvoorbeeld meteen je schoenen aan te trekken en een wandeling te doen? Krijg je je eetbui 's avonds voor het slapen? Zet dan eens een leuke rustgevende podcast op of zoek op Youtube een yoga work-out. Deze activiteiten hebben een positieve invloed op je negatieve gedachten. Hierdoor wordt de kans op terugval (bijvoorbeeld een eetbui) kleiner 

3. Regelmaat en rust. 

Breng je leven in balans door op zoek te gaan naar een vast dag- en nachtritme. Doe eens een mini onderzoek met je Fitbit naar de hoeveelheid uren die je slaapt. Krijg je wel genoeg slaap binnen? Misschien moet je iets aan je slaaproutine veranderen. Regelmaat en een vaste dagindeling hebben een positief effect op hoe je je voelt. 

Over welke routine voel jij je minder positief? Laat het ons weten op Instagram of stuur ons een DM! 

 

 

 

 

 

Delen:

Ouder bericht Nieuwer bericht

Voor je het weet door de brievenbus.

Heb jij voor 16.00 uur besteld?
Dan wordt je bestelling dezelfde dag verzonden.

Nooit meer weggegooid geld.

Kleur niet zoals je dacht? Partner boos? Tot 30 dagen na je aankoop retourneerbaar.

Kwaliteit doet ertoe.

Op elke aankoop 2 jaar garantie. Omdat wij er zeker van zijn dat alleen jij het stuk kan maken.