Overslaan

Zeven tips om te beginnen met fitness

Voor de meeste sportende Nederlanders voelt het als een verademing.. sporten bij een sportschool mag weer! Misschien is dit voor jou nu wel de uitgelezen kans om naar de sportschool te gaan en te gaan beginnen met fitness. Zeker als je door de lockdown wat onnodige kilo’s bent aangekomen. Maar.. hoe begin je?

 

 


Laten we allereerst beginnen met de realiteit. Iedereen in de sportschool is een beginner geweest. Dus voel je bij jezelf een schaamte of een blokkade, gooi deze dan aan de kant. Niemand is sterk geworden zonder er iets voor te doen, dus kijk vooral naar je voorbeelden en laat je er niet door teleurstellen dat je er zelf nog niet bent.

Tip 1: Begin vandaag nog

Wat ons betreft kan je vandaag nog beginnen met fitness. Daar hoef je nergens voor naar toe. Ga ten eerste eens op internet opzoek naar informatie over fitness. Wat kan je thuis doen? Wat kan je in een sportschool doen? Oriënteer je op de verschillende fitness technieken. Wil je bijvoorbeeld graag met gewichten aan de slag om meer spieren te krijgen? Of wil je juist gaan werken aan een betere conditie?

 

Tip 2: Schrijf je in bij een fitness

Zeker voor een beginner is het echt aan te raden om bij verschillende sportscholen proeflessen te nemen en in gesprek te gaan. Geen enkele fitness is hetzelfde. Het is belangrijk dat je daarbij vooral oplet of er goed naar je wensen en behoeften geluisterd worden. Geef ook eerlijk aan dat je gaat beginnen met fitness. Doe je dit niet, dan loop je alleen maar een groter risico op een blessure en stop je sneller. Een goede sportschool luistert naar jouw wensen, motiveert je en gaat met je meedenken over mogelijke doelen.

 

Tip 3: Doelen

De meeste sportscholen luisteren dus goed naar jouw wensen en maken daarom vaak een trainingsschema. Dit kunnen aanbevolen lessen zijn, zoals bijvoorbeeld groepslessen. Maar ook circuitjes op apparaten. Houdt je doelen realistisch en vraag je sportschool om hulp. Niemand heeft binnen vier weken een sixpack, maar je kunt wel werken aan bijvoorbeeld een smallere omvang en meer spiermassa.

 

Tip 4: Warm op

Oke.. ze zien er niet altijd uitnodigend of stoer uit.. maar ze zijn wel belangrijk. Ik heb het hier over de cardio apparatuur van de sportschool. Dus bijvoorbeeld de fietsen of loopband. Je gebruikt deze vaak in de zaal om warm te worden. Met koude spieren loop je meer kans op blessures. Het is dus belangrijk dat je je gehele lichaam eerst warm laat draaien, voordat je direct naar de gewichten en zwaardere apparaten grijpt. Elk trainingsschema van een sportschool begint hiermee (en eindigt hier ook vaak mee).

 

Tip 5: Voer een oefening goed uit

Daar zijn al die spiegels voor! Tuurlijk is het leuk om jezelf te zien werken en zweten in de sportschool, maar de spiegels die hier hangen zijn vaak bedoeld zodat je kunt kijken naar de beweging die je maakt. Vraag dan ook om hulp in de sportschool als je niet weet hoe een bepaalde oefening of apparaat werkt. Doe je dit niet? Dan is het vaak opnieuw vragen om blessures. Je kunt beter minder oefeningen doen, dan ze verkeerd uitvoeren. Neem je tijd.

 

Tip 6: Neem je voeding mee

Vraag hierover ook advies aan je sportschool. In het begin heb je nog geen spullen nodig zoals pre-workout etc. Maar wie gaat beginnen aan het opbouwen van spieren, heeft mogelijk ook meer eiwitten nodig. Kijk goed naar je huidige inname van eiwitten en pas dit mogelijk aan. Op het internet vind je genoeg informatie over het gebruiken van de juiste voeding bij het sporten. Begin eerst met een natuurlijke aanpassing van je dieet (voldoende groenten, vlees, eieren of vleesvervangers) en ga mogelijk later eens kijken of je dit kunt verrijken met bijvoorbeeld een eiwitshake. Luister naar je lichaam.

 

Tip 7: Beloon jezelf

Vind je sporten eigenlijk niet zo leuk? Je bent niet de enige! Er zijn zat mensen die niet van sporten houden, maar zichzelf toch een paar keer per week naar de sportschool slepen. Hoe doen zij dat toch? Combineer je doelen aan een periode en een beloning. Waar wordt jij gelukkig van? Wil je bijvoorbeeld een dagje weg? Of wil je liever iets aan jezelf cadeau geven? Zorg dat het jou uitdaagt om je doel wel te bereiken.

Tip 8: Rust uit

Wist je dat topsporters ook rust nemen? Precies! Je spieren moeten kunnen groeien en daarvoor is een balans tussen rust en uitvoering nodig. Wil je meerdere dagen achter elkaar sporten? Zorg er dan dus voor dat je bepaalde spiergroepen ook een dag laat uitrusten/ Werk bijv. Op maandag aan je beenspieren en op dinsdag aan je armspieren. Doe je dit teveel achter elkaar, dan vraag je ook weer om blessures. Een volledige rustdag draagt dus eigenlijk ook gewoon bij aan je opbouwende proces. Dus wees niet teleurgesteld in jezelf als je een dag wat minder beweegt of niet naar de sportschool gaat.

 

Hopelijk heb je door het lezen van deze tips meer vertrouwen en motivatie gekregen om aan de slag te gaan. Probeer het op zijn minst gewoon eens uit. Je verliest niks door gewoon eens een gratis proefles mee te draaien in de sportschool. Je zult zien dat het hartstikke leuk is en je een fijn gevoel geeft als je wel bent gegaan!

 

Liefs,

Team Fitbitbandjes.nl.    

Delen:

Ouder bericht

Voor je het weet door de brievenbus.

Heb jij voor 16.00 uur besteld?
Dan wordt je bestelling dezelfde dag verzonden.

Nooit meer weggegooid geld.

Kleur niet zoals je dacht? Partner boos? Tot 30 dagen na je aankoop retourneerbaar.

Kwaliteit doet ertoe.

Op elke aankoop 2 jaar garantie. Omdat wij er zeker van zijn dat alleen jij het stuk kan maken.